Kedi Lösemi Virüsü (FeLV)

Hastalıklar

5 Haziran 2022 16:14

Bu durum nedir?

Feline lösemi virüsü (FeLV), retrovirüs ailesinden bulaşıcı bir virüstür. Klinik belirtiler büyük ölçüde değişebilir, herhangi bir belirti olmayabilir de; ciddi hastalık ve ölüme kadar da değişebilir. FeLV enfeksiyonu bağışıklığın baskılanmasına, kan hücrelerinde değişikliklere veya kansere yol açabilir.

Bu hastalığın bazı yaygın belirtileri nelerdir?

Evcil hayvanınızda aşağıdakilerin bir kısmını veya tamamını fark edebilirsiniz:

• Letarji
  • Kilo kaybı
  • İştah kaybı
  • Ağız kokusu
  • Gözbebeğinde değişiklikler
  • Aşırı kaşınma, deride kabuklanma ve saç dökülmesi
  • Gözü kaşıma, gözde kızarıklık, gözde bulanıklık ve iris renginde değişiklik
  • Nefes almada zorluk
  • Kusma veya ishal
  • İlerleyici güçsüzlük, yürümede zorluk, nöbetler
  • Gebelik kaybı
  • Birçok kedi, başlangıçta enfekte olduğunda hiçbir klinik belirti göstermez.

Bu hastalığa ne sebep olur?

FeLV enfeksiyonu oldukça bulaşıcı bir hastalıktır.

16 haftalıktan küçük yavru kediler virüse en duyarlıdır, ancak herhangi bir kedi, enfekte bir kediyle yakın temastan sonra virüs kapabilir. FeLV, tükürük, burun salgıları, idrar ve dışkı gibi vücut sıvıları yoluyla atılır.

Aynı tarak ile tarama, yemek ve su kapları ortak kullanımı, oyun oynamak, kavga etmek, virüsün kediler arasında yayılma yollarıdır.

Virüs ayrıca hamile kedilerden doğmamış yavru kedilerine plasenta yoluyla veya yavru kedi doğduktan sonra emzirme yoluyla da bulaşabilir.

Bu süre zarfında, kedide ateş, büyümüş lenf düğümleri ve beyaz kan hücresi sayısında azalma gelişebilir.

Gerileyen enfeksiyonlarda virüs bağışıklık sistemi tarafından tutulur . Bu kediler, standart antijen testleri ile virüs için negatif test yapacak, virüsü yayma olasılığı düşük ve FeLV enfeksiyonu ile ilişkili hastalık veya belirtiler geliştirme olasılığı düşük olsa da, gerileyen enfeksiyonlu kediler FeLV taşıyıcıları olarak kabul edilir. Bu kediler, kan nakli dışında virüsü yaymazlar. Gerileyen enfeksiyonlar, bazı kedilerde yaşamın ilerleyen dönemlerinde ilerleyici enfeksiyonlara dönüşmek üzere yeniden etkinleştirilebilir.

Progresif enfeksiyonlarda bağışıklık sistemi yeterince yanıt vermez ve virüs lenf düğümlerinde ve kemik iliğinde çoğalır . Bu kediler sonunda FeLV ile ilişkili hastalık veya belirtiler geliştirecektir. İlk enfeksiyon ile belirtilerin başlaması arasındaki süre değişebilir ve bazı kedilerde birkaç yıl sürebilir.

Abortif enfeksiyonlarda, kedinin bağışıklık sistemi, virüsle etkin bir şekilde savaşan antikorlar üreterek yanıt verir. Bu kediler virüs için negatif test yapacak ve daha fazla FeLV enfeksiyonuna karşı ömür boyu bağışıklığa sahip olacak.

FeLV enfeksiyonları, kedinizin bağışıklık sistemini zayıflatabilir, onları enfeksiyonlara yakalanmaya ve kanser geliştirmeye yatkın hale getirebilir. FeLV enfeksiyonları ile ilişkili en yaygın kanserler lenfoma (lenf düğümleri kanseri) ve lösemidir (beyaz kan hücrelerinin kanseri). Lenfoma, göğüs ve gastrointestinal sistem dahil olmak üzere vücudun çeşitli yerlerinde ortaya çıkabilir. FeLV enfeksiyonu ayrıca anemi ve kronik inflamatuar durumlara neden olabilir.

Bu durum nasıl teşhis edilir?

Yukarıda sıralanan belirtilere ek olarak, veterineriniz ateş, büyümüş lenf düğümleri, soluk diş etleri, diş eti iltihabı (diş eti iltihabı), stomot/t/s (ağız iltihabı), üveit (göz iltihabı), boğuk kalp ve akciğer sesleri, göğsün sıkıştırılabilirliğinin azalması ve karın büyümesi.

Veterineriniz, evcil hayvanınızın teşhisini doğrulamaya yardımcı olması için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• Tam kan sayımı (CBC). ACBC , evcil hayvanınızın kanındaki kırmızı kan hücrelerini, beyaz kan hücrelerini ve trombositleri değerlendirir. FeLV enfeksiyonu olan kediler genellikle anemiktir (düşük alyuvar sayısı). Özellikle lösemi ile beyaz kan hücrelerinde de değişiklikler olabilir.
  • FeLV ELISA testi. Bu kan testi, FeLV'ye neden olan virüse maruz kalmanın bir sonucu olarak üretilen kanda spesifik antikorların varlığını belirlemek için kimyasal bir reaksiyon kullanır. Bu teste bazen retrovirüs testi denir. Pozitif ise, veterineriniz doğrulamaya yardımcı olması için ek bir kan testi önerebilir.
  • İmmünofloresan testi (IFA) FeLV testi. Bu kan testi , kedinizin beyaz kan hücrelerinin içinde bulunan viral partikülleri (antijenler) tespit eder. Pozitif bir test genellikle ilerleyici enfeksiyonu gösterir.
  • FeLV polimeraz zincir reaksiyonu (PCR). Bu, FeLV'den elde edilen DNA'nın mevcut olup olmadığını belirlemek için yapılan bir kan testidir. Hem ilerleyici hem de gerileyen enfeksiyonları tespit edebilir.

Veteriner hekiminiz, diğer koşulları ekarte etmeye yardımcı olmak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• Serum kimyası profili. Serum kimyası profili ( biyokimya paneli, kan kimyası veya biyokimyasal panel olarak da bilinir ) , karaciğer ve böbrekler gibi iç organların durumunu değerlendiren, elektrolitleri ölçen ve belirli enzim ve proteinlerin seviyelerini tanımlayan bir kan testidir. .
  • İdrar tahlili (UA). Bu test, idrar yolunda enfeksiyon belirtileri veya diğer anormallikler için idrarı analiz eder, böbrek fonksiyonunu değerlendirir ve sistemik hastalığa ilişkin diğer ipuçlarını arar.
  • Karın radyografileri (x-ışınları). Radyograflar, veterinerin evcil hayvanınızın karnındaki yapıları değerlendirmesine yardımcı olabilecek bir görüntü türüdür. FeLV'li kedilerde büyümüş organlar veya kitleler not edilebilir.
  • Göğüs radyografileri (göğüs röntgeni). Radyograflar, veterinerin evcil hayvanınızın göğsündeki yapıları değerlendirmesine yardımcı olabilecek bir görüntü türüdür. FeLV enfeksiyonu olan kedilerde göğüste kitle veya sıvı görülebilir.
  • Karın ultrasonu. Ultrason taraması, evcil hayvanınızın iç organlarının görüntülerini oluşturmak için ses dalgalarını kullanır. Karın değerlendirmesi sırasında FeLV enfeksiyonu olan kedilerde karın kitlelerini değerlendirmek için ultrason kullanılır.
  • Kemik iliği aspiratı ve sitolojisi. Bir iğne ile bir hücre örneği alınır ve kırmızı kan hücreleri, beyaz kan hücreleri ve trombositleri değerlendirmek için mikroskopla incelenir. Bu işlem sedasyon veya anestezi altında yapılır.
  • İnce iğne aspiratı (FNA) ve sitoloji. Küçük iğne, bir kitle veya lezyon oluşturan hücre veya materyalin bir örneğini toplamak için kullanılır. Numune, mevcut hücreleri değerlendirmek için bir mikroskopla incelenir.

Tedavi seçeneklerinden bazıları nelerdir?

FeLV enfeksiyonunun tedavisi yoktur ve kediniz sağlıklıysa herhangi bir tedavi önerisi yoktur. Evcil hayvanınız FeLV enfeksiyonu ile ilişkili enfeksiyon veya kanser belirtileri gösteriyorsa, tedavi bu sorunlara odaklanacaktır. Veterineriniz, evcil hayvanınızın özel ihtiyaçlarına göre aşağıdakilerden birini veya birkaçını önerebilir:

• Şiddetli ise kan nakli de dahil olmak üzere anemi tedavisi
  • Varsa evcil hayvanınızın daha kolay nefes almasına yardımcı olmak için torakosentez (göğüsteki sıvının bir iğne ile alınması)
  • Radyasyon, kemoterapi veya kanser cerrahisi
  • Veteriner hekiminizle profesyonel diş temizliği ve ardından diş eti iltihabı varsa evde diş bakımı
  • Enfeksiyonu gidermek için antibiyotikler, antifungaller ve/veya solucan öldürücüler

Antiviral ilaçlar ve bağışıklık sistemini modüle eden ilaçlar araştırılmaktadır, ancak şu anda kedi lösemi virüsü enfeksiyonlarını tedavi etmek için yaygın olarak kullanılmamaktadır.

Bu evcil hayvanım için ne anlama geliyor?

• Prognoz, kedinizin belirtilerine ve enfeksiyon iyonunun türüne göre değişir. Gerileyen enfeksiyonlu kediler normal bir yaşam süresi yaşayabilir, ancak ilerleyen kediler bile vücutlarının enfeksiyona nasıl tepki verdiğine bağlı olarak yıllarca yaşayabilir.
  • Pozitif bir ELI SA testi sonucu, bir kedinin FeLV ile enfekte olduğunu gösterir, ancak kedinin aktif FeLV ile ilişkili hastalığı olup olmadığını doğrulamaz. Evcil hayvanınız hastaysa, kedinizin belirtilerinin diğer olası nedenlerini araştırmak önemlidir.
  • FeLV pozitif kediler, hastalığın diğer kedilere yayılmasını önlemek ve onları ek bulaşıcı hastalıklardan korumak için içeride kalmalıdır. Folyo, riski azaltmak için düşünülmelidir:
  • FeLV'ye sahip olduğu bilinen kediler, yalnızca başka kedisi olmayan veya FeLV'si olan diğer kedilerin bulunduğu evlere eklenmelidir.
  • Kedinize başka kedilerle birlikte yaşarken FeLV teşhisi konulursa, diğer kediler FeLV'ye karşı aşılanmalıdır.
  • Retrovirüsün başka bir kediye bulaşması, enfekte olmayan kedinin uygun şekilde aşılanmasıyla bile mümkündür.
  • FeLV enfeksiyonu olan kedilerin bağışıklık sistemi zayıf olduğundan pire, kalp kurdu ve bağırsak parazitleri için uygun koruyucular önemlidir.
  • FeLV enfeksiyonu olan kediler, hastalığa neden olan bakterilerle kontamine olabilecek çiğ bir diyetle beslenmemelidir.
  • Veterineriniz, kedinizin sağlıklı olduğundan emin olmak için düzenli muayeneler ve kan tahlili önerebilir.
  • Tarihsel olarak, FeLV pozitif kediler için ötenazi önerildi. Şu anda hastalık hakkında çok daha fazla şey biliniyor ve birçok kedi, ilerleyen enfeksiyonla bile birkaç yıl veya daha uzun yaşıyor, bu nedenle kedi çok hasta olmadıkça, teşhis sırasında ötenazi sıklıkla önerilmez.

Veterinerimi ne zaman aramam gerekiyor?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya evcil hayvanınızla ilgili herhangi bir endişeniz varsa, mümkün olan en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• İlerleyici uyuşukluk, iştah azalması, kilo kaybı
  • Zayıflık veya çöküş
  • Soluk diş etleri
  • Yürüme zorluğu, koordinasyonsuz yürüme
  • Nöbetler
  • Nefes almada zorluk

Kediniz hafif bile olsa hastalık belirtileri gösteriyorsa, veterinerinize başvurun.

Göz önünde bulundurulması gereken insan sağlığı endişeleri var mı?

Bu durum insanlar için herhangi bir risk oluşturmaz.