Kedilerde Saldırganlık

Genel Bilgiler

23 Haziran 2022 23:05

Bu bilgi sayfası, bu durum için mevcut tüm bilgileri içermemektedir. Bu materyal, veteriner hekimler tarafından yazılmış ve gözden geçirilmiştir ve yaygın olarak sorulan soruların yanıtlanmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bu, tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavinin yerini tutmaz. Sorularınız varsa, özel tıbbi tavsiye için veterinerinize başvurun. Şubat 2020 güncellendi.

Bu durum nedir?

Saldırgan kediler, düşük seviyeli veya var olmayan bir tehditle sunulduğunda diğer hayvanları ve insanları korkutmak veya onlara zarar vermek için davranışlar sergilerler.

Saldırganlık, gerçek bir tehdit karşısında kedilerde doğal bir davranış olabilir, ancak bu davranış sık sık ve görünüşte önemli bir sebep olmadan ifade edildiğinde bir sorun haline gelir.

Saldırganlık aşağıdaki kategorileri içerebilir:

• Korku kaynaklı saldırganlık, bir kedi korktuğunda ve kaçamadığında ortaya çıkar.
  • Sevilme kaynaklı saldırganlık, bir kedi artık sevilmek istemediğinde ve onu okşayan kişiye saldırdığında ortaya çıkar.
  • Yönlendirilmiş saldırganlık, bir kedi, yüksek ses gibi ilgisiz bir korkulu uyarana yanıt olarak bir kişiye veya başka bir hayvana saldırdığında ortaya çıkar.
  • Özellikle yeni bir kedi tanıtıldığında, birbirini tanıyan kediler arasında kediler arası saldırganlık meydana gelir.
  • Bir kedi, bölgesinin tehdit edildiğini hissettiğinde bölgesel saldırganlık meydana gelir.

Bu durumun bazı yaygın belirtileri nelerdir?

Saldırganlık belirtileri, hafif ila şiddetli arasında değişebilir ve tipik olarak hızlı bir şekilde art arda yükselir.

Yaygın belirtiler şunları içerir (artan şiddette):

• İrileşmiş gözbebekleri
  • Düzleştirilmiş kulaklar
  • Yükseltilmiş kuyruk
  • Geriye doğru kemerleşme
  • Sırtta kılların kabarması
  • Tıslama
  • Tükürme
  • Tırmalamak
  • Isırma

Bazı durumlarda, kediler daha agresif davranışlara geçmeden önce bol bol uyarı verir.

Bununla birlikte, sıklıkla, bir kedinin uyarı davranışları kısa olacak veya fark edilmesi zor olacaktır. Birçok hayvan sahibi bu kısa uyarı işaretlerini ayırt edemez ve kedilerinin saldırgan olmadan önce hiçbir uyarı vermediğini hissedebilir.

Bu işaretler birçok ortamda ortaya çıkabilir ve genellikle sahiplerin korku uyandırdığını düşünmeyebilecekleri durumlarda ortaya çıkar, örneğin:

• Yabancıların yaklaşması
  • Evdeki partiler veya misafirler

Bu duruma ne sebep olur?

• Kedi saldırganlığı tipik olarak 8 hafta ile 4 yaş arasında başlar ve kısırlaştırılmamış erkeklerde daha sık görülür.
  • Saldırganlığın birçok farklı nedeni vardır ve genellikle aşağıdakileri içeren nedenlerin bir kombinasyonunun sonucudur:
    • Yetersiz sosyalleşme. 8 ila 16 haftalık olan yavru kediler, yeni şeyler deneyimlemeye en açık olanlardır. Bu süre zarfında haberlere, seslere ve deneyimlere olumlu bir şekilde maruz kalarak uygun şekilde sosyalleşmezse, bir yavru kedi daha az kabul edici hale gelebilir ve daha sonraki yaşamlarında yeni deneyimlerden daha fazla korkmaya başlayabilir.
    • Travmatik olaylar. Bir kedi, doğal bir felaketten veya fiziksel istismardan kurtulmak gibi travmatik bir deneyim yaşamışsa, daha korkulu ve saldırganlığa eğilimli olabilir.
    • Altta yatan tıbbi koşullar. Altta yatan çeşitli tıbbi durumlar, saldırgan davranışlara neden olabilir veya bunları daha da kötüleştirebilir. Örnekler şunları içerir:
      • Hipertiroidizm gibi endokrin bozuklukları
      • Kuduz gibi bulaşıcı hastalıklar
      • Hidrosefali veya kanser gibi beyindeki hastalıklar
      • Kronik ağrı veya rahatsızlık

Bu durum nasıl teşhis edilir?

Yukarıda listelenen işaretlere ek olarak, veteriner hekiminiz, veterinerlik prosedürleri için ele alınmaya ve personele saldırmaya tepki olarak isteksizlik veya korku davranışları da dahil olmak üzere, bir veteriner ziyareti sırasında saldırganlık belirtileri gözlemleyebilir.

Veterineriniz, evcil hayvanınızın teşhisini doğrulamaya yardımcı olması için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• Ayrıntılı davranış geçmişi. İlgili olduğunu düşündüğünüz davranışların ayrıntılı bir özeti. Bu olayları açıklarken mümkün olduğunca spesifik olun. Evcil hayvanınızın saldırgan davranışlarının video kayıtları özellikle yararlıdır.
  • Fiziksel inceleme. Evcil hayvanınızın yakından incelenmesi, saldırganlığına katkıda bulunan altta yatan bir tıbbi durumu ortaya çıkarabilir. Örneğin, ağrılı artritli evcil hayvanlar dokunulma konusunda gergin olabilir.
  • Veteriner hekiminiz, diğer koşulları ekarte etmeye yardımcı olmak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:
  • Tam kan sayımı (CBC). ACBC , evcil hayvanınızın kanındaki kırmızı kan hücrelerini, beyaz kan hücrelerini ve trombositleri değerlendirir. Ayrıca anemi ve enfeksiyon belirtilerini, iltihaplanmayı ve bazı kanserleri tanımlayabilir.
  • Serum kimyası profili. Serum kimyası profili ( biyokimya paneli, kan kimyası veya biyokimyasal panel olarak da bilinir ) , karaciğer ve böbrekler gibi iç organların durumunu değerlendiren, elektrolitleri ölçen ve belirli enzimlerin seviyelerini tanımlayan bir kan testidir.
  • İdrar tahlili (UA). Bu test, idrar yolunda enfeksiyon belirtileri veya diğer anormallikler için idrarı analiz eder, böbrek fonksiyonunu değerlendirir ve sistemik hastalığa ilişkin diğer ipuçlarını arar.
  • Total T4 (tiroksin) düzeyi , tiroid hastalığı için en yaygın tarama testidir. Bu test, kan dolaşımındaki belirli bir tiroid hormonunun seviyesini değerlendirir.
  • Nörolojik konsültasyon. Belirtiler aniden ortaya çıkarsa bir nörolog ile konsültasyon gerekebilir. Bazen davranış değişiklikleri ön beyinde bir hastalık belirtisi olabilir.

Tedavi seçeneklerinden bazıları nelerdir?

Veterineriniz, evcil hayvanınızın özel ihtiyaçlarına göre aşağıdakilerden birini veya birkaçını önerebilir:

• Saldırganlığı kötüleştirebilecek herhangi bir tıbbi durumun tedavisi
  • Kompresyon giysileri, feromon spreyler ve difüzörler dahil sakinleştirici yardımcılar veya sakinleştirici takviyeler
  • Şu anda, kedi saldırganlığını tedavi etmek için FDA tarafından onaylanmış herhangi bir ilaç bulunmamaktadır. Seçici serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI'lar) ve trisiklik antidepresanlar (TCA'lar) gibi antianksiyete ilaçları bazen kedi saldırganlığı için ekstra etiket kapasitesinde kullanılır.
  • Davranış değiştirme planı: Ayrıntılı, olumlu pekiştirmeye dayalı bir eğitim planı
  • Uygun müdahaleler arasında, bir havlu veya koltuk minderi ile agresif kedinin görüşünün engellenmesi, kedinin dikkatinin ikramlar veya oyuncaklarla yeniden yönlendirilmesi ve kediden kediye saldırganlığı bozmak için kavga eden kedilerden birinin üzerine bir havlu bırakılması yer alır.
  • Kurul onaylı bir veteriner davranışçıya sevk.

Bu evcil hayvanım için ne anlama geliyor?

• Saldırganlık, evcil hayvanınızın diğer hayvanlar ve insanlarla etkileşim yeteneğini sınırlayarak hem evcil hayvanınızın hem de kendinizin yaşamını önemli ölçüde etkileyebilir. Evcil hayvanınızın saldırgan davranışlarının ciddiyetine bağlı olarak, veteriner hekiminiz kurul onaylı bir veteriner davranışçıdan yardım almayı önerebilir.
  • Bazı durumlarda, saldırganlık kedinizin bir kişiye veya başka bir evcil hayvana ciddi şekilde zarar vermesine yol açarak evcil hayvanı evden uzaklaştırma olasılığını ortaya çıkarabilir.
  • Prognoz, evcil hayvanınızın geçmişine, yavru kedi olarak sosyalleşmesine, genetiğine ve davranış değişikliği planına bağlılığınıza göre değişir.
  • Evcil hayvanınızla her zaman pozitif pekiştirme eğitimini sürdürün. Saldırgan bir davranışa tepki olarak asla kedinize bağırmayın veya onu cezalandırmayın. Kabul edilemez ceza türleri arasında bağırmak, su püskürtmek, kovalamak ve kediye başka şekilde zarar vermek sayılabilir.
  • Birçok kedi, uygun tedavi başladıktan sonra iyileşme gösterir, ancak evcil hayvanınızın her zaman bir miktar devam eden tedaviye ihtiyacı olabilir.
  • Uygun tedaviye rağmen saldırganlık düzelmediyse ve güvenliğiniz sağlanamıyorsa ötenazi düşünülebilir.

Veterineri ne zaman aramam gerekiyor?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden veya semptomlardan herhangi birini gösteriyorsa, mümkün olan en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• Bir kişiyi veya başka bir evcil hayvanı ısırmak veya saldırmak
  • Ani davranış değişikliği
  • Uyuşukluk, iştahsızlık, kusma veya ishal (ilaç reçete edilmişse)
  • Uykusuzluk, sinirlilik (ilaç reçete edilmişse)
  • Tedaviye rağmen düzelmeyen

Kedinizin yanında kendinizi güvende hissetmiyorsanız, daima veterinerinizi arayın.

Göz önünde bulundurulması gereken insan sağlığı endişeleri var mı?

• Agresif davranışlar sergileyen kedilerin insanları ısırması veya saldırması daha olasıdır.
  • Kedinizin etrafında vakit geçiren herkese, özellikle de çocuklara, saldırganlık belirtileri gösteren bir evcil hayvana asla yaklaşmamaları öğretilmelidir. Korku saldırganlığını tetiklediği bilinen durumlardan evcil hayvanlar uzaklaştırılmalıdır.
  • İnsanlara yönelik riskleri azaltmak için evcil hayvanınızı kuduz aşısı konusunda güncel tutun. Bir ısırık olayı meydana gelirse, mevcut aşılar eyalet veya ilçe düzenlemelerinize bağlı olarak karantina sürelerini azaltabilir.