Kedi Lösemi Virüsü (FeLV) Aşısı

21 Ekim 2024 16:42

Önemli Bilgiler

• Kedi lösemisi (FeLV), kedilerde ciddi ve bazen ölümcül hastalıklara neden olabilen bir retrovirüstür. En yaygın olarak bakım veya kavga yoluyla doğrudan kedi-kedi temasıyla yayılır.
  • FeLV aşısı kedinizi FeLV'ye karşı korur. Aşı, diğer kedilerle etkileşime girme olasılıkları daha yüksek olduğundan düzenli olarak dışarı çıkan kediler ve FeLV'ye yakalanma olasılıkları daha yüksek olduğundan 8 haftalık veya daha büyük yaştaki yavru kediler için önerilir.
  • Tüm kediler ilk FeLV aşılarını yaptırmadan önce FeLV açısından test edilmelidir. İkinci aşı 3 ila 4 hafta sonra yapılmalıdır. Kediniz, yaşam tarzına ve kullanılan özel aşıya bağlı olarak her 1 ila 2 yılda bir güçlendirici aşı yaptırmalıdır.
  • FeLV aşıları nadir görülen bir tümörle ilişkilendirilmiştir. Veterineriniz aşılanmadan önce kediniz için riskleri görüşebilir.
  • Bazı kediler aşıdan sonra genellikle kendiliğinden düzelen ağrı veya uyuşukluk yaşayabilir. Nadiren, bazı kediler hafiften şiddetliye kadar değişebilen alerjik reaksiyon yaşayabilir. Kedinizin alerjik reaksiyon gösterdiğini düşünüyorsanız derhal veteriner hekiminize başvurun.

Bu aşı nedir?

Kedi lösemi virüsü (FeLV) aşısı, kedileri anemiye (düşük kırmızı kan hücresi sayısı), bağışıklık sisteminin baskılanmasına, nörolojik hastalığa ve kansere neden olabilen bir retrovirüs olan FeLV'ye karşı korur. FeLV enfeksiyonu olan kedilerde klinik belirtiler büyük ölçüde değişebilir. Bazı kedilerde FeLV enfeksiyonu ciddi sorunlara neden olabilir ve nihayetinde ölüme yol açabilirken, diğer kedilerde sadece hafif belirtilere neden olabilir veya hiç belirti göstermeyebilir.

FeLV enfeksiyonu doğrudan kediden kediye temasla yayılır. Tükürük, burun salgıları, idrar ve dışkı yoluyla yayılır. En yaygın olarak kediler arasındaki karşılıklı bakım ve kavga yoluyla bulaşır. Aşılama, bu davranışlarla maruz kalabilecek kedileri korumaya yardımcı olur.

FeLV ayrıca bir anne kediden yavrularına hamileyken veya doğumdan sonra sütüyle bulaşabilir. Bu durumlarda aşılama koruyucu değildir ve önerilmez.

Aşılar, bağışıklık sistemini belirli bir hastalığı o hastalığa maruz kalmadan önce tanıması ve onunla savaşması için eğiterek çalışır. Aşılar, bağışıklık sistemini virüse karşı antikor üretmek de dahil olmak üzere çeşitli yollarla enfeksiyonlara yanıt vermeye teşvik eder. Aşılama sonrasında doğal virüse maruz kalınırsa, bağışıklık sistemi aşının uyardığı antikorlara benzer antikorlar üreterek hızlı bir şekilde yanıt verebilecektir.

Bu aşı neden tavsiye edilir?

FeLV aşısı, diğer kedilerle temas etme riskleri daha yüksek olduğundan dışarı çıkan kediler için temel (tüm kediler için önerilen) bir aşı olarak kabul edilir. Ayrıca, yetişkinlere göre enfeksiyona daha yatkın oldukları ve gençken enfekte olurlarsa ilerleyici hastalık geliştirme olasılıkları daha yüksek olduğu için yavru kediler için de temel bir aşı olarak kabul edilir. Ayrıca, bir yavru kedinin yaşam tarzı değişebilir ve başlangıçta içeride kalmış olsalar da, yanlışlıkla kaçabilir veya düzenli olarak dışarı çıkmaya başlayabilirler. Veterineriniz, yetişkin ev kedinizin bu aşıya ihtiyacı olup olmadığını belirlemenize yardımcı olacaktır.

Bu aşı nasıl uygularnı?

Tüm kediler ilk aşılamadan önce FeLV için test edilmelidir. Son FeLV aşısından bu yana önemli bir zaman aşımı meydana gelmişse kediler de tekrar test edilmelidir. Test küçük bir kan örneği üzerinde yapılır ve genellikle başka bir kedi retrovirüsü olan kedi immün yetmezlik virüsü (FIV) testiyle birlikte yapılır. Bu teste genellikle FeLV/FIV kombinasyon testi denir.

Yavru kediler FeLV aşısını 8 haftalık yaştan itibaren alabilirler. 3 ila 4 hafta arayla uygulanan 2 aşı serisi olarak verilir. Kediler 1 yıl sonra ve ardından kedinin risk seviyesine ve kullanılan özel aşıya bağlı olarak her 1 ila 2 yılda bir güçlendirici aşı olmalıdır.

Herhangi bir risk ve olası komplikasyon var mı?

Aşılar bağışıklık sistemini harekete geçirdiğinden, bazı kedilerde hafif uyuşukluk (halsizlik) veya enjeksiyon bölgesinde ağrı gibi iltihaplı reaksiyonlar görülebilir. Bunlar beklenen reaksiyonlar olsa da, evcil hayvanınızın rahatsızlık veya uyuşukluk seviyesi hakkında endişeleriniz varsa, tavsiye almak için veterinerinize başvurun.

Daha az yaygın olarak, bazı evcil hayvanlar aşıya karşı alerjik reaksiyonlar yaşarlar; bunlar hafif (kurdeşen [kabartılmış kırmızı deri kabarıklıkları veya dik tüylerin yuvarlak alanları], yüzün veya enjeksiyon bölgesinin şişmesi veya kusma) ile son derece nadir görülen yaşamı tehdit eden anafilaksi arasında değişir. Hafif ila orta dereceli alerjik reaksiyon vakalarının çoğu, antihistaminikler ve/veya kortikosteroid ilaçlarla tedaviye iyi yanıt verir ve gelecekteki aşılardan önce ön tedavi ile önlenebilir. Anafilaksi durumunda, kedinizin aşı olmaya devam edip etmemesi gerektiğini veterinerinizle görüşün.

Nadiren, aşılar dahil olmak üzere herhangi bir enjeksiyon türünden sonra kedi enjeksiyon bölgesi sarkomu (FISS) adı verilen lokal olarak agresif bir tümör gelişebilir. Veterineriniz FISS risklerini ve kediniz için uygun aşı seçeneklerini görüşebilir.

Diğer nadir yan etkiler arasında kalıcı tüy dökülmesi veya enjeksiyon yerinde cilt renginin değişmesi bulunur.

Genel olarak, aşılar şiddetli aşı reaksiyonları öyküsü olan, bazı bağışıklık aracılı hastalıkları olan ve hamile veya emziren evcil hayvanlarda dikkatli kullanılmalı veya kullanılmamalıdır.

Kedinizin bu aşıyı alması konusunda endişeleriniz varsa veterinerinizle görüşün.

Başka neleri bilmem gerekiyor?

Aşılama, enfeksiyon ve hastalık bulaşma riskini büyük ölçüde azaltsa da hiçbir aşı %100 etkili değildir.

Veteriner Hekimi ne zaman aramalıyım?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya evcil hayvanınızla ilgili herhangi bir endişeniz varsa, en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• Kaşıntı veya kurdeşen
  • Yüz şişmesi
  • Nefes almada zorluk
  • Enjeksiyon bölgesinde(lerinde) şişme, ağrı, akıntı veya kanama
  • Aşılamadan sonraki 3 gün içinde kusma veya ishal
  • Aşırı uyuşukluk
  • Çökme
  • Geçmişte enjeksiyon yapılan bölgelerde yumrular.

İnsan sağlığıyla ilgili dikkate alınması gereken herhangi bir husus var mı?

Bu aşının insanlar için hiçbir riski yoktur.