Kedilerde Kalp Kurdu Hastalığı

Hastalıklar

17 Ağustos 2024 14:54

Kedilerde Kalp Kurdu Hastalığı, Dirofiloriasis

Bu bilgi sayfası bu duruma ilişkin mevcut tüm bilgileri içermemektedir. Bu materyal veteriner hekimler tarafından yazılmış ve gözden geçirilmiştir ve sık sorulan soruların yanıtlanmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavinin yerini almaz. Sorularınız varsa özel tıbbi tavsiye için veterinerinize başvurun.

Bu durum nedir?

Kalp kurdu hastalığı, sivrisinekler tarafından yayılan kan yoluyla bulaşan bir parazitin neden olduğu, potansiyel olarak yaşamı tehdit eden bir enfeksiyondur. Kalp kurdu hastalığı köpeklerde daha yaygın olsa da, kediler de enfekte olabilir. Köpeklerle karşılaştırıldığında, kalp kurtlarının bir kedinin içinde gelişip çoğalma olasılığı daha düşüktür, ancak az sayıda kurt bile kedilerin önemli kalp ve akciğer sorunları geliştirmesine neden olabilir.

Dışarıda yaşayan kediler, sivrisineklere daha fazla maruz kalmaları nedeniyle daha yüksek risk altındadır; ancak, sadece evde yaşayan kediler de sivrisinekler eve girdiğinde enfekte olabilir.

Bu durumun bazı yaygın belirtileri nelerdir?

Evcil hayvanınızda aşağıdakilerin bazılarını veya tamamını fark edebilirsiniz:

• Kanlı veya kansız öksürük
  • Azalmış aktivite/uyuşukluk
  • İştahsızlık
  • Kusma
  • Kilo kaybı
  • Hızlı veya sığ solunum, hatta dinlenirken bile
  • Ağızdan nefes alma (açık ağız solunumu)
  • Nöbetler (nadir)
  • Körlük (nadir)
  • Çökme; bazı durumlarda ani ölüm meydana gelebilir.
  • Bazı kedilerde klinik belirti olmayabilir.

Bu duruma ne sebep olur?

Kalp kurdu hastalığı, köpek kalp kurdu Dirofilaria immitis enfeksiyonundan kaynaklanır. Kediler, kalp kurdu larvalarıyla enfekte olmuş bir sivrisinek tarafından ısırıldıklarında enfekte olurlar. Kediler kalp kurtlarının doğal konakçısı değildir, bu nedenle çoğu larva yetişkin kurtlara dönüşmez. Ancak, az sayıda olgunlaşmamış kurt bile solunum belirtilerine (kalp kurduyla ilişkili solunum yolu hastalığı veya HARD) yol açabilir ve bunlar kedilerde daha sık görülür.

Kedilerde kalp kurdu hastalığının solunum belirtileri, öksürük ve sığ, hızlı nefes alma gibi astım belirtilerine benzeyebilir.

Amerika Birleşik Devletleri'nin belirli bölgelerinde diğerlerinden daha fazla kalp kurdu hastalığı vakası olmasına rağmen, hastalık dünya çapında tanımlanmıştır ve 50 ABD eyaletinin hepsinde vakalar bildirilmiştir.

Klinik içi kalp kurdu testleri yetişkin kurtların varlığını tespit ettiğinden, kedi vakalarının teşhisi daha zor olabilir.

Nasıl teşhis edilir?

Yukarıda listelenen belirtilere ek olarak, veterineriniz artan solunum hızı, karında sıvı tutulumu, anormal akciğer sesleri ve anormal kalp sesleri gözlemleyebilir.

Veterineriniz, evcil hayvanınızın teşhisini doğrulamak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

Antijen testi. Bu kan testi, kedinizin kanında yetişkin kalp kurdu olup olmadığını kontrol eder. Pozitif bir sonuç genellikle kedinizin aktif bir kalp kurdu enfeksiyonu olduğu anlamına gelir, ancak enfekte kedilerde genellikle sadece birkaç kurt olduğundan, yanlış negatif sonuçlar yaygındır, bu da aktif bir enfeksiyonu olan kedilerin bile negatif bir antijen testi olabileceği anlamına gelir.

Antikor testi. Bu kan testi, kedinizin yakın zamanda kalp kurduna maruz kalıp kalmadığını kontrol eder. Negatif bir sonuç genellikle kedinizin aktif bir kalp kurdu enfeksiyonu olmadığı anlamına gelir, ancak geçmişte kalp kurdu geçirmiş kediler, enfeksiyon temizlendikten aylar sonra bile pozitif test sonucu almaya devam edebilir. Bu nedenle, pozitif bir test sonucu mutlaka aktif bir enfeksiyon anlamına gelmez.

Torasik radyografiler (göğüs röntgenleri). Radyografiler, veterinerin evcil hayvanınızın göğüs boşluğunun içindeki yapıları, kalp ve akciğer damarlarındaki değişiklikler dahil, değerlendirmesine yardımcı olabilecek bir görüntü türüdür. Bazı kedilerde diğer akciğer hastalığı türlerinin belirtilerine benzer bulgular olabilir ve bazı kedilerde torasik radyografilerde hiçbir değişiklik olmayabilir.

Ekokardiyogram. Ekokardiyogram, kalbin hareketli görüntülerini oluşturmak için ses dalgalarını kullanır. Bu görüntüler, kalbin ve iç yapılarının ve kalbin etrafındaki kesenin (perikard) boyutunu, şeklini, kan akışını ve işlevini değerlendirmek için kullanılabilir. Bazı kedilerde kalp kurdu hastalığı tanısını destekleyen görünür kurtçuklar veya diğer belirgin bulgular bulunur.

Veterineriniz, diğer koşulları ekarte etmeye yardımcı olmak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

Tam kan sayımı (CBC). CBC, evcil hayvanınızın kanındaki kırmızı kan hücrelerini, beyaz kan hücrelerini ve trombositleri değerlendirir. Bazı beyaz kan hücresi türlerindeki (eozinofiller) yükselmeler, kedilerde kalp kurdu hastalığı tanısını destekleyebilir, aynı şekilde kırmızı kan hücresi sayısında azalma (anemi) da olabilir. Serum kimyası profili. Serum kimyası profili (biyokimya paneli, kan kimyası veya biyokimyasal panel olarak da bilinir), karaciğer ve böbrekler gibi iç organların durumunu değerlendiren, elektrolitleri (potasyum ve sodyum gibi) ölçen ve belirli enzimlerin seviyelerini belirleyen bir kan testidir.

İdrar tahlili (UA). Bu test, idrarı enfeksiyon belirtileri veya idrar yolundaki diğer anormallikler açısından analiz eder, böbrek fonksiyonunu değerlendirir ve sistemik hastalığa dair diğer ipuçlarını arar.

İdrar proteini:kreatinin oranı (UPC). Bu test, idrardaki protein miktarını ölçer. İdrar tahlili proteinin mevcut olduğunu gösteriyorsa bu test önerilebilir. İdrarda protein kaybı, kalp kurdu hastalığında yaygındır.

Tedavi seçenekleri nelerdir?

Kalp kurdu önleyicinin aylık uygulanması, enfekte bir kedide kalp kurtlarının yavaş bir şekilde azalmasıyla sonuçlanacaktır.

Bazı kedilerde nefes alma zorluğu gibi ani, şiddetli belirtiler gelişebilir. Bu kedilerde kalp kurdu hastalığı tedavisine başlanmadan önce stabilize edilmeleri gerekir. Solunum sıkıntısı için semptomatik tedavi, oksijen tedavisi, akciğerlerden sıvıyı uzaklaştırmak için diüretikler veya prednizolon gibi inhale veya sistemik kortikosteroidleri içerebilir.

Tedavi sırasında bazı kediler ölmekte olan kurtlara karşı şiddetli bir alerjik reaksiyon (anafilaksi) gösterebilir. Anafilaksi tıbbi bir acil durumdur ve derhal tedavi edilmelidir.

Ekokardiyogramda bir kurt görülürse, önemli riskler taşımasına rağmen cerrahi olarak çıkarma girişimi bir seçenektir. Bu, özel bir klinikte yapılır ve genellikle şiddetli belirtileri olan hastalar için düşünülür.

Köpeklerde yetişkin kalp kurtlarını öldürmek için kullanılan birincil ilaç olan melarsomin, kediler için toksiktir ve kullanılamaz. Bu nedenle, kediler için önleyici tedavi kritik öneme sahiptir.

Bunun evcil hayvanım için anlamı nedir?

Kalp kurdu hastalığı olan kediler için prognoz büyük ölçüde değişir; bazı kediler hiçbir zaman klinik belirtiler göstermeyebilir ve tedavi olmaksızın enfeksiyonu temizleyebilirken, diğer kediler ciddi solunum sorunları geliştirebilir ve hatta uyarı olmadan ölebilir. Bir enfeksiyonun temizlenmesi yaklaşık iki yıl sürer ve bu süre zarfında herhangi bir noktada klinik belirtiler gelişebilir.

Kedilerde kalp kurtlarını güvenli ve hızlı bir şekilde ortadan kaldırabilecek bir tedavi yoktur, bu nedenle enfekte kediler uzun vadede aylık önlem almalı ve düzenli olarak bir veteriner tarafından izlenmelidir. Bu, kedilerde yıl boyunca önerilir. Enfekte kediler aniden başlayan solunum güçlüğü riski altındadır, bu nedenle evcil hayvan sahipleri kedilerini yakından izlemeli ve solunum sorunları aniden gelişirse derhal tedavi aramalıdır.

Kedi kalp kurdu hastalığı ciddi, potansiyel olarak ölümcül bir hastalıktır ve hatta ev kedileri bile risk altındadır. Sahipler, kedilerinin sağlığı, yaşam tarzı ve kalp kurdu hastalığı riskini azaltmak için hangi adımların uygun olduğunu veterinerlerine sormalıdır.

Veteriner Hekimi ne zaman aramalıyım?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya evcil hayvanınızla ilgili herhangi bir endişeniz varsa, en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• Aniden başlayan nefes alma zorluğu. Bu tıbbi bir acil durumdur ve derhal tedavi edilmelidir.
  • Yeni başlayan, giderek kötüleşen veya kan üreten öksürük
  • Aniden kötüleşen hafif solunum sorunları
  • Uyuşukluk, halsizlik veya depresyon
  • Azalmış iştah
  • Aşırı salya akması, kusma veya ishal
  • Çöküş
  • Kedinize aylık koruyucu veya diğer reçeteli ilaçları vermede zorluk çekiyorsanız. Kalp kurdu önlemenin hem oral hem de topikal formları vardır; bunu veya herhangi bir ilacı vermede sorun yaşıyorsanız, veterinerinize alternatif seçenekler hakkında danışın.

İnsan sağlığıyla ilgili dikkate alınması gereken herhangi bir husus var mı?

Kalp kurdu enfeksiyonu insanlarda çok nadir görülür ve belirtileri genellikle çok hafiftir.