Kedilerde Kornea Ülseri

Hastalıklar

17 Ekim 2024 22:42

Kedilerde Kornea Ülseri
Bu durumun diğer adları: ülseratif keratit, kornea erozyonu

Bu bilgi sayfası bu duruma ilişkin mevcut tüm bilgileri içermemektedir. Bu materyal veteriner hekimler tarafından yazılmış ve gözden geçirilmiştir ve sık sorulan soruların yanıtlanmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavinin yerini almaz. Sorularınız varsa özel tıbbi tavsiye için veterinerinize başvurun.

Bu durum nedir?

Kornea ülseri, gözün saydam yüzeyini (kornea) etkileyen bir yaradır.

Bu durumun bazı yaygın belirtileri nelerdir?

Evcil hayvanınızda aşağıdakilerin bazılarını veya hepsini fark edebilirsiniz:

• Gözlerini kısma veya 1 gözü kapalı tutma
  • Yüzünü patisiyle ovma veya ovuşturma
  • Normalde berrak olan göz yüzeyinde bulanıklık
  • Normalde beyaz olan göz kısmında kızarıklık
  • Berraktan sarıya veya yeşile kadar değişen göz akıntısı

Bu duruma ne sebep olur?

Kedilerde kornea ülserlerinin yaygın bir nedeni, kedi herpes virüsü (FHV-1) enfeksiyonudur. FHV-1 kronik üst solunum yolu enfeksiyonlarına neden olabilir. Tüm kedilerin yaklaşık yarısı FHV-1 ile enfektedir ve bu hayvanlar bazen, özellikle stres veya başka bir hastalık döneminde kornea ülseri geliştirir.

Kornea ülserleri ayrıca gözdeki bir yaralanmadan (örneğin bir oyuncak, başka bir hayvan veya göz kapağındaki bir kitle) da kaynaklanabilir.

Nasıl teşhis edilir?

Yukarıda listelenen belirtilere ek olarak, veterineriniz dikkatli bir oftalmik (göz) muayenesi sırasında şunları arayacaktır:

• Kornea yüzeyinde yeni kan damarları
  • Korneanın anormal bulanıklığı (ödem)
  • Kedinizin gözünde iç iltihaplanmayı düşündüren değişiklikler
  • Kirpiklerin korneaya değmesi
  • Göz kapaklarında kitleler
  • İçe doğru kıvrılan ve korneayı tahriş eden göz kapakları
  • Göz kırpma veya gözleri tamamen kapatma yeteneğinin azalması
  • Göz kapaklarının arkasında yabancı madde
  • Kedinizin gözlerinin yapısında veya işlevinde diğer anormallikler

Veterineriniz evcil hayvanınızın teşhisini doğrulamak için aşağıdaki testi önerebilir:

• Floresin boyası. Korneada hasar olup olmadığını değerlendirmek için göze küçük bir damla sarı-yeşil boya (floresen) uygulanır. Yüzeysel kornea ülserleri veya çizikleri boyayı emer ve mavi ışık altında bakıldığında neon yeşili görünür. (Leke evcil hayvanınızın burnunda da görülebilir; bu normaldir.) Derin bir kornea ülseri lekeyi almayabilir ve daha agresif bir tedavi gerektirebilir.

Veterineriniz başka herhangi bir durumu elemek için aşağıdaki testi önerebilir:

• Schirmer gözyaşı testi. Gözyaşı üretimi, milimetrelerle işaretlenmiş ince bir kağıt şeridinin bir dakika boyunca korneaya yerleştirilmesiyle ölçülür. Yüzey sıvısı gözden uzağa ve kağıt boyunca çekilir. Bu sıvı, şerit boyunca az miktarda boyayı hareket ettirerek üretilen gözyaşı miktarının görsel bir ölçümünü oluşturur.
  • FHV-1 viral testi. Bazı durumlarda, virüs izolasyonu, immünofloresan testi (IFA) ve polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) içeren kan testi önerilebilir. Viral tespiti zor olabilir çünkü çoğu kedi hayatlarının bir noktasında FHV-1'e maruz kalmıştır. Pozitif bir test, FHV-1'in kedinizin mevcut belirtilerinin nedeni olduğu anlamına gelmez, çünkü benzer belirtilere neden olabilecek birçok virüs ve bakteri vardır. FHV-1'e maruz kalan kediler, virüs aktif olmasa bile pozitif test verebilir. Ayrıca, viral testler yüksek oranda yanlış negatif sonuç verebilir çünkü FHV-1'e karşı antikorlar teste müdahale edebilir.
  • Bakteri kültürü ve duyarlılık. Kornea kültürü büyür ve gönderilen bir örnekte mevcut bakteri türünü (varsa) belirler. Duyarlılık paneli, bu bakterilerin hangi antibiyotiklere yanıt vermesi gerektiğini belirler. Bu, daha çok komplike veya derin ülserler için yapılır.
  • Kornea sitolojisi. Evcil hayvanınızın korneasından küçük bir fırça veya spatula ile bir hücre örneği toplanır. Örnek, enfeksiyonun mevcut olup olmadığını ve hangi tür organizmaların dahil olduğunu değerlendirmek için mikroskopla incelenir.
  • Göz içi basıncı (GİB) (tonometri). Bu test, evcil hayvanınızın gözlerinin içindeki basıncı ölçmek için özel bir araç (tonometre) kullanır. Anormal basınç okumaları, glokom (artmış basınç) veya üveit (azalmış basınç) gibi belirli durumların varlığını gösterebilir.

Tedavi seçenekleri nelerdir?

Veterineriniz evcil hayvanınızın özel ihtiyaçlarına göre aşağıdakilerden bir veya birkaçını önerebilir:

• Antibiyotik göz merhemi veya damlaları.
  • FHV-1'den şüpheleniliyorsa, oral yoldan ve/veya göz damlası olarak uygulanan antiviral ilaçlar.
  • Ağızdan veya göz damlası yoluyla uygulanan ağrı kesiciler.
  • Gözün daha fazla yaralanmasını önlemek için Elizabeth tasması.
  • Oral antibiyotikler.
  • İyileşmeyi desteklemek için evcil hayvanınızın gözüne uygulanan serum (kanın sıvı kısmı).
  • Daha gelişmiş cerrahi yönetim seçenekleri için bir veteriner göz doktoruna sevk.

Bunun evcil hayvanım için anlamı nedir?

• Kediniz FHV-1 taşıyıcısıysa, kornea ülserlerinin tekrarlama riski altındadır. Veterineriniz klinik belirtileri yönetmeye yardımcı olmak için takviyeler veya ilaçlar önerebilir.
  • FHV-1, doğrudan temas, salgılarla temas ve paylaşılan kaynaklar (örneğin yatak takımı, mama kapları) yoluyla diğer kedilere bulaşır. FHV-1'e karşı bir aşı vardır (FVRCP veya "kedi distemperi" aşısında bulunur) ve birçok yetişkin kedi hayatlarının bir noktasında FHV-1'e maruz kalmıştır, ancak etkilenmemiş kediler enfekte hayvanlardan virüsü kapma riski altındadır.
  • Kedinizde yaralanma nedeniyle ülser geliştiyse, kedi herpes virüsünden de etkilenmediği sürece gelecekte ek ülser geliştirmesi olası değildir.

Veteriner Hekimi ne zaman aramalıyım?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya evcil hayvanınızla ilgili herhangi bir endişeniz varsa, en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• Klinik belirtilerin kötüleşmesi
  • Kediniz hala acı çekiyor gibi görünüyorsa
  • Kedinize talimatlara göre ilaç veremiyorsanız
  • Gözün yırtıldığını düşünüyorsanız, veterinerinizi veya 24 saat açık bir veteriner acil hastanesini arayın, çünkü bu gerçek bir acil durumdur.

İnsan sağlığıyla ilgili dikkate alınması gereken herhangi bir husus var mı?

Bu durumun insanlar için herhangi bir risk oluşturmadığı belirtiliyor.