Kedi Alt Üriner Sistem Hastalığı (FLUTD)

Hastalıklar

2 Temmuz 2023 12:07

Kedi Alt Üriner Sistem Hastalığı (FLUTD)

Kedi ürolojik sendromu (FUS), kedi interstisyel sistit (FIC) olarak da adlandırılır.

Bu durum nedir?

FLUTD, kedilerin mesanesini ve üretrasını (idrarını idrar kesesinden vücudun dışına taşıyan tüp) etkileyen ve ağrılı, anormal idrara çıkma ile sonuçlanan bir grup tıbbi durumdur.

Bu bilgi sayfası, bu durum için mevcut tüm bilgileri içermez. Bu materyal, veteriner hekimler tarafından yazılmış ve gözden geçirilmiştir ve sık sorulan soruları yanıtlamaya yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bu, tıbbi tavsiye, teşhis veya tedavinin yerine geçmez. Sorularınız varsa, özel tıbbi tavsiye için veterinerinizle iletişime geçin. Ağustos 2021'de güncellendi.

Bu durumun bazı yaygın belirtileri nelerdir?

Evcil hayvanınızda aşağıdakilerden bazılarını veya tümünü fark edebilirsiniz:

• Sık idrara çıkma ve kum kabında normalden küçük idrar kümeleri.
  • İdrar yaparken zorlanma veya ses çıkarma.
  • Kanlı idrar.
  • Uygunsuz idrara çıkma (kum kabının dışında idrara çıkma).
  • Penis veya vulvar bölgenin aşırı yalanması.

Bu duruma ne sebep olur?

FLUTD 2 kategoriye ayrılabilir: tanımlanabilir bir nedenin olduğu durumlar ve nedenin bulunamadığı durumlar.

FLUTD'nin olası tanımlanabilir nedenlerinden bazıları, mesane ve üretrada kristallerin veya taşların varlığı, alt üriner sistemdeki (mesane ve üretra) anatomik anormallikler, bakteriyel enfeksiyon ve kanserdir.

Herhangi bir neden bulunamazsa, kedinizin Feline İdiopatik Sistite (FIC) sahip olduğu varsayılır. İdiyopatik, basitçe nedenin tanımlanamadığı anlamına gelir ve sistit, mesanenin iltihaplanması anlamına gelir. FIC, FLUTD'li kedilerde en yaygın tanıdır.

Bu durum nasıl teşhis edilir?

Veterineriniz, evcil hayvanınızın teşhisini doğrulamak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• İdrar tahlili (UA). Bu test, idrar yolundaki enfeksiyon belirtilerini veya diğer anormallikleri belirlemek, böbrek fonksiyonunu değerlendirmek ve sistemik hastalığa ilişkin diğer ipuçlarını aramak için idrarı analiz eder.
  • Karın radyografileri (röntgenler). Radyografiler, veterinerin olası mesane ve üretra taşları da dahil olmak üzere evcil hayvanınızın karnındaki yapıları değerlendirmesine yardımcı olabilecek bir görüntü türüdür.
  • İdrar kültürü ve duyarlılığı. Bir idrar kültürü gelişir ve sunulan bir numunede varsa mevcut bakteri tipini tanımlar. Duyarlılık paneli, bu bakterilerin hangi antibiyotiklere yanıt vermesi gerektiğini tanımlar.
  • Karın ultrasonu. Ultrason taraması, evcil hayvanınızın iç organlarının görüntülerini oluşturmak için ses dalgalarını kullanır. Karın değerlendirilmesi sırasında böbrekler, gastrointestinal sistem, karaciğer, pankreas, lenf düğümleri ve böbreküstü bezleri dahil olmak üzere karın organlarının şekil ve yapısını değerlendirmek ve mesane taşı aramak, tümörler için mesaneyi değerlendirmek için ultrason kullanılır. ve herhangi bir anatomik anormallik olup olmadığını kontrol edin.

Veterineriniz, diğer koşulları ekarte etmeye yardımcı olmak için aşağıdaki testlerden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• Serum kimyası profili. Serum kimyası profili ( biyokimya paneli, kan kimyası veya biyokimyasal panel olarak da bilinir), karaciğer ve böbrekler gibi iç organların durumunu değerlendiren, elektrolitleri ölçen ve belirli enzimlerin düzeylerini belirleyen bir kan testidir.
  • Tam kan sayımı (CBC). CBC, evcil hayvanınızın kanındaki kırmızı kan hücrelerini, beyaz kan hücrelerini ve trombositleri ölçer. Ayrıca anemi ve enfeksiyon, iltihaplanma ve bazı kanser belirtilerini de tanımlayabilir.

Tedavi seçeneklerinden bazıları nelerdir?

Veterineriniz, evcil hayvanınızın özel ihtiyaçlarına göre aşağıdakilerden birini veya birkaçını önerebilir:

• FLUTD'li kedilerin idrarı genellikle çok konsantre olduğundan, veterineriniz kedinizin idrarını seyreltmeye yardımcı olması için bir konserve mama diyeti önerebilir.
  • Kedinizde kristaller veya taşlar varsa, veterineriniz terapötik bir diyet de önerebilir. Bazı durumlarda diyet, kristallerin ve/veya taşların çözülmesine yardımcı olabilir; diğer durumlarda, diyet daha fazla kristal oluşumunu engeller.
  • Artan su alımı da kedinizin idrarını seyreltir. Farklı türde kaselerde su vermek ve/veya bir su fıskiyesi kullanmak genellikle kedinizi daha fazla su içmeye teşvik eder. Bazı veteriner hekimler, kedinizin FLUTD belirtilerinden daha çabuk kurtulmasını sağlamak için deri altına sıvılar verebilir.
  • İdrar yolu iltihabından kaynaklanan rahatsızlığı azaltmak için ağrı kesici ilaçlar reçete edilebilir.
  • Kedinize idrar yolu enfeksiyonu teşhisi konulursa antibiyotik verilebilir.
  • Kedinizde kendi kendine geçmesi pek mümkün olmayan mesane taşları varsa, veteriner hekiminiz bunları çıkarmak için ameliyat önerebilir. Erkek kedinizin tekrarlayan idrar tıkanıklığı öyküsü varsa, ameliyat gelecekteki bölümlerin önlenmesine yardımcı olabilir.
  • Stres azaltma ve çevresel zenginleştirme FLUTD'li kedilere yardımcı olabilir. Stresin bir kedinin FLUTD geliştirme olasılığını artırdığı gösterilmiştir. Kedinizin stresini azaltma yöntemleri arasında öngörülebilir bir rutine sahip olmak, temiz kum kaoplarına kolay erişim sağlamak, feromon yayıcılar kullanmak ve oyuncakları döndürmek, ödülleri saklamak ve açık hava manzarası sunmak gibi stratejiler kullanarak zihinsel uyarımı artırmak yer alır.

Bu evcil hayvanım için ne anlama geliyor?

FLUTD çoğu durumda kronik bir durumdur. Altta yatan nedene bağlı olarak, birçok kedi yaşamları boyunca birden fazla FLUTD epizodu yaşayacaktır ve uzun vadeli yönetim, kedinizin alt üriner sistem sağlığını korumanın anahtarıdır. Mesane veya üretra taşı olan durumlarda, atak sıklığını azaltmak için veteriner hekiminizin önerdiği diyetle beslemek hayati önem taşır. FIC'li kediler için, çevrelerindeki stresin yönetimi ve yeterli hidrasyonun sağlanması, sonraki bölümlerin önlenmesine yardımcı olacaktır.

Veteriner hekimi ne zaman aramam gerekiyor?

Evcil hayvanınız aşağıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya evcil hayvanınızla ilgili herhangi bir endişeniz varsa, mümkün olan en kısa sürede veterinerinizi arayın:

• Özellikle uyuşukluk ve/veya kusma eşlik ediyorsa, idrar yapmak için zorlanma. Bu, en sık erkek kedilerde görülen tıbbi bir acil durum olan idrar yolu tıkanıklığının bir işareti olabilir.
  • Kanlı idrar
  • Uygunsuz idrara çıkma
  • Daha sık idrara çıkma veya kum kabında normalden daha küçük idrar kümeleri

Dikkate alınması gereken herhangi bir insan sağlığı endişesi var mı?

Bu durum insanlar için herhangi bir risk oluşturmaz.